چه زمانی به سئو نیاز نداریم؟

چه مواقعی به سئو نیاز نداریم؟

چه زمانی به سئو نیاز نداریم؟

  • آیا همیشه سئو برای سایت شما ضروری است؟ چه سایتهایی ممکن است به سئو نیاز نداشته باشند؟ اگر سایت ما سئو لازم نداشته باشد باز هم چه اصولی از سئو را میبایست مد نظر قرار دهد؟

    سئو مهم است اما همیشه بهترین راه حل نیست. در بازاریابی آنلاین سئو موثر و حقیقتا کم هزینه ترین است ولی باز هم گاهی به آن نیاز نداریم.

    احتمالا با خواندن این مقاله، بتی که از سئو برای خود ساختید، کمی ریزش می‌کند! و متوجه میشوید همیشه به سئو نیاز ندارید.
    در شرایطی که همه متخصصین محتوا به اتفاق معتقدند سئو برگ برنده برای پیشرفت هر سایتی است، ما با تکیه بر دلایل زیر ثابت می‌کنیم استثناهایی نیز وجود دارد و همیشه به سئو نیاز نیست، در واقع سئو مهم است، اما نه برای هر سایتی! و نه در هر زمانی!
    حتما می‌دانید که بین روش‌های بازاریابی، سئو سرآمد روش‌های دیگر از لحاظ تاثیرگذاری و هزینه به حساب می‌آید. با این که این روش کاملا اقتصادی  به صرفه است و نسبت به هزینه‌ای که می‌کنید بازده خوبی به شما پیشکش می‌کند اما امان از وقتی که بدون آنکه به آن نیاز داشته باشید وقت و سرمایه گرانبهای خود را صرف آن کنید!

    چرا و برای چه سایتهایی سئو ضروری نیست؟

    ما همیشه گفته ایم سئو بهترین راه بازاریابی ست اما حقیقت این است که گاهی نیز واقعا به آن نیاز ندارید.

     

    بقول سایت searchenginejournal : سئو بهترین راه حل است، اما نه همیشه!

    برای تصمیم درباره ضرورت نیاز به سئو سایت در ابتدا نگاهی به روند کسب و کار خود بیاندازید. اگر قرار است رقیب کلمات کلیدی پررقابت باشید، به قول معروف باید سر کیسه را شل کنید و برای قدم گذاشتن در مسیر سئو، صبوری کنید و البته هزینه های هنگفت نمایید.

    پس قبل از هر اقدامی، بازده اقتصادی را محاسبه کنید. آیا با صرف هزینه X میلیون برای سئو، بازده چشمگیری آیدتان می‌شود و این بازده صرفه اقتصادی برای کسب و کار شما دارد؟ یا خیر؟

    اگر بازگشت سرمایه برای شما صرفه اقتصادی ندارد، بهتر است دور سئو را خط بکشید. به طور کلی، چند دلیل در زیر بیان گردیده که پروژه شما میتواند نیاز جدی به سئو نداشته باشد:

    وقتی محصول شما در گوگل جستجو نمی شود نیازی به سئو ندارید.

    محصول شما هیچ تقاضایی به هنگام جستجو ندارد

    با این که این روزها با سیلی از محصولات خلاقانه مواجه هستیم، اما متاسفانه تولید هر محصول خلاقانه‌ای به فروش پرسود منتهی نخواهد شد. اگر تولید محصول شما همراه با درنظر گیری فاکتور مهمی به نام «نیاز» نباشد، عملا در بازار باخته‌اید.

    مثلا یک چراغ قوه بی سیم را در نظر بگیرید که همزمان عملکرد پنکه را نیز دارد. آیا کسی در گوگل به دنبال پنکه چراغ قوه‌ای خواهد بود؟ قطعا پاسخ منفی است.

    حالا سوال اینجاست که اگر قصد بازاریابی محصولی خلاقانه با ایده نو داشتیم، از چه راهی ورود کنیم؟

    در این صورت، تنها دری که به سوی شما بسته است، سئو است. برای افزایش فروش محصولات نسبتا ناشناخته، اول از طریق کمپین‌های افزایش آگاهی وارد عمل شوید و پس مدتی، تبلیغات را استارت بزنید.
    پس از گذشت مدت زمانی، می‌توانید از بازاریابی محتوا نیز کمک بگیرید اما قبل از آن بهتر است با چندین متخصص مشورت کنید.

     

    کارکرد سایت شما سازمانی است

    پیاده سازی سئو در چنین سایت‌هایی نشدنی نیست اما بسیار سخت است. سئوی سایت های سازمانی (Enterprise)نیاز به متخصص سئویی دارد که علاوه بر دانش بالای سئو، اطلاعات کافی از روند فعالیت سایت و استراتژی های سایت داشته و از قدرت گفتاری بالا برای متقاعد کردن افراد برخوردار باشد.

    با فرض این که اینگونه شرکت ها قصد استفاده از CMS های سازمانی هم داشته باشند، نباید منتظر نتیجه خوبی بود زیرا این CMS های سازمانی تنها در نسخه آزمایشی کارآمد به نظر میرسند.

    ولی وقتی بحث پیاده سازی به میان می آید، یک ترکیب نچندان کارا خواهد بود. سئوی سایت های سازمانی اصلا کار ساده ای نیست.

    محصول شما دائم تغییر می کند

    سئوی سایتی که محصول آن در مدت زمان کوتاهی تمام شده و محصول جدیدی جای آن را می‌گیرد عملا هدر دادن وقت و هزینه است چرا که همانطور که گفتیم، پروسه ثمر دادن این روش بازاریابی حداقل 6 ماه است. پس اگر محصولی داشته باشید که در در یک هفته عرضه و بعد از آن محصول دیگری جایگزینش می شود، شما نیاز به سئو ندارید.

    به طور مثال اگر سایت شما قرار است فروش بلیط رویدادی را انجام دهد که 15 روز به برگزاری آن باقی مانده و دیگر هرگز تکرار نمیشود، نیاز به سئو ندارد، چراکه تا زمانی که رویداد مورد نظرتان در گوگل ایندکس شود و جایگاه واقعی خود را کسب کند، رویداد تمام شده است!

    در این حالت، بهتر است از بازاریابی در شبکه های اجتماعی و معجزه سرعت در آن استفاده کنید.

    وقتی زمان زیادی برای معرفی محصول ندارید سئو برای شما کارآمد نیست.

    برای فروش محصول خود تعجیل دارید

    نتیجه بخش بودن هر روش بازاریابی، نیاز به صبوری شما دارد. مثلا روش سئو سایت در بهترین گاهی به چند ماه زمان نیاز دارد. آیا شما برای عرضه محصول خود این مقدار صبر را دارید؟ ایا محصول مورد نظر شما در طول این مدت از طریق عرضه رقبا اشباء نخواهد شد؟
    اگر محصول شما بنا بر هر دلیلی نیاز به تعجیل در فروش دارد، استفاده از سئو راه حل خوبی برای شما نخواهد بود و در واقع شما به سئو نیاز ندارید. بدون فوت وقت دست به دامن کمپین های تبلیغاتی شوید تا بیشترین بازده و برگشت سرمایه نصیبتان شود.

    و البته گاهی سیاست های بازاریابی بعضی از شرکت ها اجازه نمی دهد اینقدر برای سئو صبر کنند، پس سئو برای آنها گزینه مطلوبی نخواهد بود.

    از لحاظ منابع مالی در مضیقه هستید

    بخواهیم یا نخواهیم سئو نیاز به تلاش و هزینه مستمر دارد. اگر کسی غیر از این به شما وعد داده حتما مقاله زیر را بخوانید : مهمترین دروغ های سئو

    در واقع اگر منابع مالی شما محدود است، سئو گزینه خوبی برای بازاریابی کسب و کار شما نیست. مثلا اگر 30 میلیون تومان برای بخش بازاریابی سایت در اختیار دارید و میخواهید با سایت های پربازدید و قدیمی در این زمینه رقابت کنید، انتخاب سئو به عنوان دریچه بازاریابی چیزی جز هدررفت منابع مالی شما برای شما به ارمغات نخواهد داشت. سئو همیشه یک ضرورت نیست. اگر منابع درستی برای آن ندارید میتواند اشتباه هم باشد.

    وقتی رقبای شما واقعا قوی هستند

    وقتی رقبای قدرتمندی در زمینه کاری خود دارید شاید بهتر است بودجه خود را در مسیر های دیگر بازاریابی هزینه کنید. وقتی رقیب شما دوبرابر شما هزینه میکند و مسیر درستی در پیش گرفته ف هزینه کردن شما در سئو کار بیهوده ای است. به همین دلیل است که ما در مشاوره های خود قبل از هر چیز بودجه شما را بررسی میکنیم.

    بقول مجله forbes:  اگر بودجه پیروزی بر رقبا را ندارید ، پول خود را دور نریزید!

     

    سئو برای سایت من مناسب نیست. حالا چی؟

    اگر سایت شما یکی از شرایط بالا را دارد به شما تبریک میگوییم. شما بودجه خود را دور نریخته اید !

    فقط در این مواقع گاهی بهتر است فقط بررسی کنید اصول اساسی سئو روی سایت شما به خوبی پیاده شده یا نه. بیش از این روی سئو هزینه نکنید و  از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید تا محصول یا خدمات شما شناسانده شود و بعد از آن  وارد کانال تبلیغات در شبکه های اجتماعی شوید.

    اگر روند گفته شده را به خوبی طی کردید احتمالا بتوانید بازدهی قابل قبولی داشته باشید و شاید با افزایش سرمایه بتوانید برای سئوی سایت خود نیز قدم هایی بردارید .

    با این حساب اگر سایت دارید و با توجه به اطلاعاتی که در بالا به شما دادیم  به سئو نیاز ندارید و مدل های دیگر بازاریابی را مد نظر قرار داده اید بهتر است اصولی از سئو را برای سایت خود رعایت کنید. سالها بعد که به سئو برگردید احتمالا حسرت نخواهید خورد. در اینجا مواردی از سئو که برای همه سایتها ضروری است بیان خواهیم کرد.

    اصول سئو (حتی برای سایتهایی که به سئو نیاز ندارند)

    با تمام مثال های نقضی که آورده ایم ، ما هنوز هم اعتقاد داریم سئو بهترین راه است. حتی اگر در زمان حاضر و با توجه به محصولی که عرضه میکنید سئو برای شما ضرورتی نداشته باشد بهتر است از آجر های مستحکم آن فوندانسیون سایت خود را بسازید . اگر بازاریابی از ریق سئو در حال حاضر برای شما ضرورتی نداشته باشد باز هم بریا سایت ما اصولی از سئو حکم طلا را دارد در زیر مواردی از این اصول را پیش کشیده ایم :

    1- کدنویسی مبتنی بر استانداردهای سئو (Technical SEO)

    هر متخصص بازاریابی می داند که SEO در عصر فناوری دیجیتال چقدر اهمیت دارد. شما نمی توانید Google را کنترل کنید ، اما می توانید آنچه را که در سایت شما قرار دارد کنترل کنید.

    Google و سایر موتورهای جستجو کد منبع شما را می خوانند تا بدانند سایت شما در مورد چیست.اما چیزی که مهم است چگونه به نمایش گذاشتن این کد هاست.

    مثلا برچسب عنوان (title tag) مهمترین عنصر در هر صفحه وب است. مطمئن شوید که در هر صفحه فقط یک برچسب عنوان دارید. آنچه شما در برچسب عنوان قرار می دهید در اصل این است که چگونه Google تصمیم می گیرد که در نتایج موتور جستجو قرار بگیرد.

    بنابراین بسیار مهم است که شما از برچسب عنوان خود استفاده کنید تا خوب خوانده شود و افراد کلیک کنند. اما مراقب آن باشید. شما نباید با کلمات کلیدی وسواس داشته باشید.

    هرچه طبیعی تر نوشته شود ، شانس بهتری برای کلیک مردم روی آن وجود دارد. مورد بعدی که ما در هر صفحه وب داریم توضیحات متا (meta description) است و بعد از آن کدهای head.

    درک محتوای صفحه توسط ربات های گوگل از طریق کدهای head صورت میگیرد و کدهایی دیگر همچون کدهای body برای نمایش به کاربر به کار گرفته می‌شود.

    برای اینکه بتوانید با گوگل ارتباط سازنده و مفید برقرار کنید، باید قواعد زبانی او را رعایت کنید. اشراف کامل به استانداردهای کدنویسی HTML اولین رکن از سئو به حساب می‌آید.

    حتی اگر به سئو نیاز ندارید به بازاریابی محتوایی نیاز دارید

    2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

    شاید شما به سئو نیاز نداسته باشید اما به هرحال مخاطب به سایت شما خواهد آمد پس لازم است محتوای مناسبی برای اون تدارک دیده باشید.

    سئو و بازاریابی محتوا از هم جداشدنی نیستند.

    “واقعیت این است که آنها با هم پیوند و  همپوشانی دارند” این دو را با هم جمع کنید. چراکه به تنهایی ناتوان، اما با هم ، پویا هستند.

    محتوای منتشر شده در سایت هم زیر ذره بین گوگل و هم زیر ذره بین مخاطبان قرار میگیرد پس این محتوا برای کاربران و موتورهای جست و جو باید بهینه شده باشند.
    برای موفقیت در این مسیر، رعایت فاکتورهای زیر خالی از لطف نخواهد بود:

    • بررسی و آنالیز فعالیت رقبا
    • تدوین استراتژی محتوایی
    • تعیین ساختار مناسب سایت (صفحات لندینگ برای هر کلمه)
    • آشنایی جامع با الگوریتم های گوگل و مکانیزم عملکرد آن ها
    • توجه به نگارش صحیح محتوا و تولید محتوایی مطابق با استانداردهای مفهوم گرایی

    سعی کنید استراتژی محتوایی خوبی داشته باشید و توصیه میکنیم در این زمینه مقاله زیر را بخوانید

    در مورد استراتژی محتوا بیشتر بدانیم

     

    بررسی بازخوردها (SEO Tools)

    اگر ندانیم چه چیزی در سایت شما درست کار میکند و چه چیزی خیر، مانند این است که سایت خود را رها کرده اید. حتی اگر به سئو نیاز ندارید لازم است که عملکرد سایت خود را از نگاه گوگل همیشه زیر نظر داشته باشید . تا زمانیکه چم و خم عملکرد خود و بازخورد آن را بررسی نکنید، نمیتوانید انتظار بهبود بازده سئو را داشته باشید. نقاظ ضعف و نقاط قوت کار خود را کشف کنید تا همزمان با پرورش یا حذف آنها پیشرفت نمایید. سئو امری زمان بر است. حالا ممکن است به سئو نیازمند نباشید اما در اینده ممکن است حسرت این عقب ماندگی را بخوردید.
    از مشهورترین ابزار های آنالیز که استفاده از آن بین توسعه دهندگان وب بسیار رایج است، Google Search Console است که به طور دقیق جایگاه سایت شما در هر کلمه کلیدی را بررسی کرده و برای هر کدام بازدید کسب شده را به نمایش میگذارد.

    بررسی رفتار کاربران نیز به صدقه سر Google Analytics شدنی است که آموزش کار با آن، نیاز به کمی تمرکز و آموزش بیشتری دارد.

    استفاده از ترفندهای بهبود جایگاه (Advanced Seo Techniques)

    عدم ضرورت سئو برای سایت شما دلیلی بر عدم نمایش سایت شما در نتایج گوگل نیست. ممکن است بعضی از صفحات شما در صفحه اصلی نتایج گوگل قرار دارند و برای مخاطبی که جستجو میکند نمایش داده شود. چرا با استفاده از تکنیک هایی باعث افزایش کلیک روی محتوای خود نشویم؟ یکی از فاکتورهای اساسی در بهبود جایگاه شما، نرخ CTR است. CTR که وابسته به افزایش کلیک کاربر در بین نتایج گوگل است، یکی از مواردی است که گوگل روی آن حساب ویژه ای باز کرده است.

    بهبود نرخ CTR، بهبود جایگاه سایت شما را در پی خواهد داشت. اگر نیازمند سئو نیستید، بازهم این بخش را جدی بگیرید. CTR میتواند برندینگ شما را بهبود بخشد

     

    اهمیت لینک بیلدینگ یا لینک سازی (Link Building)

    شاید ما از اولین سایتهایی باشیم که اقرار کرده ایم شما به همیشه به سئو نیاز ندارید. اما این عدم نیاز به سئو باعث نمیشود شما اصول اولیه سئو را برای سایت خود رعایت نکنید. قرار نیست برخلاف جریان درست رفتار کنیم. اکر سایت شما با گذشت زمان شهرت لازم را در بین دیگر سایتها بدست نیاورد ( درآنها لینکی نداشته باشد) از نگاه گوگل شما برند منفی محسوب میشوید. از طری دیگر لینک بیلدینگ ربات های گوگل را در مسیری هدفمند و مفید هدایت میکند. لینک سازی اصولی، بی شک نقش قابل توجهی در بهبود جایگاه سایت شما در لیست نتایج گوگل در آینده خواهد داشت. اگر امروز به سئو نیاز ندارید دلیل نمیشود در آینده هم نیاز نداشته باشید.
    هرچند لینک سازی در ظاهر ساده به نظر می رسد اما در صورتی که قواعد آن را ندانید، ممکن است سایت خود را معرض تاثیرات منفی قرار دهید. همانقدر که لینک سازی برای گوگل مهم بوده و باعث افزایش رتبه می‌شود، پیاده سازی غلط و خارج از چارچوبش شما را به خشم گوگل گرفتار خواهد کرد.

     

    حرف آخر

    حالا متوجه شدید کی به سئو نیاز نداریم؟

    پس اگر منابع مالی کافی در دسترس ندارید اما سایت شما نیازمند سئو است، تنها دو راه پیش روی شماست؛ یا به مرور از طریق کمپین ها وارد عمل شوید یا آستین ها را بالا بزنید سئو و استراتژی های آن را یاد بگیرید. این پروسه کمی زمانبر است و نیاز به کفش آهنین دارد اما در نهایت از لحاظ مالی به صرفه تمام خواهد شد. اما اگر منابع مالی و زمان کافی دارید و محصولات و یا خدماتی شناخته شده و تقریبا پایداری دارید هرچند متنوع، سپردن سئوی سایتتان به یک متخصص حرفه ای و کاربلد یکی از بهترین و مطمئن ترین گزینه ها خواهد بود. مزیت های سئو و بایدها نبایدهای آن و کلی مطالب دیگر را در مقاله زیر برای شما گردآوری کرده ایم. توصیه میکنیم نگاهی به آن بیاندازید:

    همه چیز درباره سئو سایت

    ضمنا اگر دوست دارید بدانید هزینه سئو چگونه محاسبه می شود این خواندن این مقاله هم خالی از لطف نیست: قیمت سئوی سایت چقدر است؟

     

    به این مقاله از وینتو چه امتیازی می‌دهید؟

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    فهرست مطالب

    پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم (از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    در اینباره بیشتر بخوانید ...

    روش های مختلف قیمت گذاری سئو سایت
    مقالات سئو

    قیمت سئو سایت چگونه محاسبه میشود؟

    با این مقاله قرار است بدانید چرا باید از سایتی که تعرفه و قیمت گذاری از پیش تعیین شده برای سئو دارد فرار کنید. و

    چه مواقعی به سئو نیاز نداریم؟
    مقالات سئو

    چه زمانی به سئو نیاز نداریم؟

    آیا همیشه سئو برای سایت شما ضروری است؟ چه سایتهایی ممکن است به سئو نیاز نداشته باشند؟ اگر سایت ما سئو لازم نداشته باشد باز