اصول نوشتن محتوای با کیفیت

روش های تولید محتوا

اصول نوشتن محتوای با کیفیت

  • دغدغه‌ی امروز دنیا، بیشتر از هر چیز دیگری محتواست

     

    عصر ما، عصر بی حوصلگی آدم هاست. آدم ها در نوشتن محتوا و خواندن آن مانند خزنده های گوگل عمل میکنند. به هرسایت و مطلبی سر میزنند و ذره ای از مطالب نخوانده از سایت خارج میشوند. اگر بتوانید اندکی آنها را با یک متن خوب آرام کنید، شما برنده این میدان هستید.

    شاید باور این نکته سخت باشد اما طبق آمار گوگل در هر ۲۴ ساعت بیش از ۲ میلیون مقاله و خبر در سایتها منتشر می شود. با اینحال اما متاسفانه تکنولوژی ها باز هم بسیار سریع‌تر از حجم محتوا رشد کرده‌. کیفیت محتوا امری متفاوت از کمیت آن است و امروزه سایتها با رنگ و قالب های مختلف و از طریق دستگاه های مختلف برای مخاطب نمایش داده می شود ولی از تولید محتوای ناب و خوب برای مخاطب و مناسب برای گوگل، خبری نیست. معضل محتوا به قوت خود باقی ست و اگر توانایی تولید محتوای خوب را داشته باشید میتوانید یک سرو گردن از رقیبای خود بالاتر بیاستید. بازدید کننده در چند ثانیه در مورد محتوای شما قضاوت میکند. فرصت زیادی برای جذب او ندارید. برای تولید محتوا شما دو انتخاب بیشتر ندارید.

     

    • 1- می‌توانید با صرف زمان و انرژی و دانش محتوا نویسی ، و تولید محتوای خوب اصیل و با ارزش از دید مخاطب به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید.
    • 2- راه آسان تر. تولید محتوای بیکیفیت، ضعیف و قرار گرفتن در بین دیگر بازندگان این بازار

     

    تعریف محتوا: محتوا یعنی هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزشی اضافه کند. محتوا بنوعی شامل اطلاعاتی است که اعتماد و اعتبار را برای مشتریان مورد هدف شما فراهم می آورد.  محتوا یعنی بلاگ یا نوشته، تصویر، ویدئو، مصاحبه، اینفوگرافیک،  نظرات کاربران، داستان، گیف، آهنگ،  نکات، دانستنی‌ها و قس علی هذا..

    با این توصیف محتوای خوب و باکیفیت چگونه تولید می شود؟ راه های مناسب تولید محتوای با کیفیت چیست؟ بطور کلی تعریف محتوای با کیفیت چیست؟

    در این مقاله به این موضوع ناب میپردایم و امیدواریم کمک حال شمایی باشد که نیازمند نحوه نوشتن یک محتوای خوب و باکیفیت هستید. در آخر یاد خواهید گرفت که چگونه یک محتوای سئو شده بنویسم.

    در ابتدا بگویید که چه کسی قادر است ذهن مشتریان شما را به روشی واقعی و قابل اتکا درگیر خود کند؟  بیشک فردی که به تمام جوانب کار شما احاطه دارد. احتمالا شخصی مانند یکی از کارمندان شما بهترین مورد برای این موضوع است. ولی چه کارمند شما و یا هر شخص دیگر باید بداند چه مطالبی بنویسد و چگونه مطالب خود را برای مخاطب و موتور های جستجو ویرایش نماید.

    توصیه های زیر برای هرشخصی ست که به تولید محتوای با کیفیت اهمیت میدهد:

    نقش کلمه کلیدی در محتوای خوب

    انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا

    اولین قدم در تولید محتوا انتخاب کلمات کلیدی مناسب است.

    بقول آلن لیتل خبرنگار ویژه بی بی سی :

    سادگی، کلید فهمیدن است. کلمات ساده و جملات کوتاه کمک می‌کنند خواننده در متن با موانع کمتری مواجه شود و در نتیجه درک بهتری از متن به دست آورد.

    بر اساس محاسبه شاخص KEI ،  تعداد جستجو ، میزان رقابت ، و مواردی دیگر لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با حرفه خود جمع و جور کنید و سپس از آن در تیتر اصلی ، تیترهای داخلی و به اندازه کافی در محتوای خود بهره ببرید. شدیدا از زیاده روی در استفاده از کلمه کلیدی در محتوا پرهیز کنید.

     

    انتخابات موضوعات پرمخاطب برای تولید محتوا

    همین اول کار بگوییم که برای تولید محتوا همیشه باید گوش‌های تیزی داشته باشید و مباحثی که برای کاربران جذاب است را برای تولید محتوا انتخاب کنید. موضوعات روز ، رویدادهای هر صنعت، اخبار جالب وجذاب، آموزش های کاربردی و مواردی از این دست میتواند ترافیک خوبی برای سایت شما به ارمغان بیاورند.  موضوع تکراری و پربازدید میتواند در جذب بازدید موثر باشد اگر دیدگاه شما را در بطن خود داشته باشد.  جذب ترافیک بوسیله محتوای مفید و در ادامه افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت طراحی شده شما میتواند بخوبی در بازاریابی محتوا برای شما مفید واقع شود. برای تولید محتوای خوب میبایست به‌اندازه کافی درگیر کسب‌وکار شده باشید. اگر گوش های تیزی داشته باشید از درودیوار محتوا ناب برای شما بیرون میریزد و همیشه به یاد داشته باشید که :

     

    محتوای خوب بر پایه سوژه جذاب استوار است 

     

    تولید محتوای خوب و طولانی ( جامع، معتبر و ماندگار )

    محتوای خوب آن‌قدر روان و کامل و بی‌نقص نوشته شده است که مخاطب با یک نگاه و یک‌بار خواندن متوجه مطلب می شود ولی با این وجود گوگل به شدت بر نوع محتوا و میزان آن اهمیت قایل است. الگوریتم های این موتور جستجو تشخیص کیفیت را بر اساس مواردی تنظیم کرده است که حجم مطالب یکی از آن به شمار می رود. بر طبق آخرین تحقیقات و آمارهای به عمل آمده مطالب تقریبا طولانی تر تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارند و باعث بالا رفتن نرخ تبدیل کاربر می شوند. محتوای خوب شما باید کاربران و بازدیدکنندگان را به اندازه ی کافی درگیر خود نماید تا مخاطب مجاب شود که شما را دنبال کند. محتوای طولانی به بهبود درک مخاطب و بازگشت مجدد او کمک شایانی میکند.

    Steve Rayson بنیان گذار BuzzSumo نظر جالبی در این مورد دارد:

    اگر بدنبال کسب موقعیت در جایگاه گوگل هستید،‌ در تولید مقاله هایی طولانی با محتوای عمیق ایجاد کنید.

    نقش کیفیت در محتوا

    کیفیت در بطن محتوا

    همانطور که گفتیم، تولید محتوای خوب یک انتخاب است. شما قادر هستید که زمان و انرژی خود را روی تولید محتوای خوب و سئو شده و موفقیت برند خود بگذارید و بدین طریق به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید، یا راه آسان‌تر و برعکس  را انتخاب کنید و محتوای ضعیف بنویسید.  توصیه میکنیم که سبک نوشته خود را از کسی تقلید نکنید  و در هنگام نوشتن محتوا فقط در مورد موضوع هدفتان در محتوا تمرکز کنید. و تلاش کنید حجم محتوای تان را نسبت به موضوع آن محتوا بلند یا کوتاه کنید. این تناسب در حجم و کیفیت بسیار اهمیت دارد. اگر احساس میکنید به گزافه گویی افتاده اید از نوشتن بیشتر خود داری کنید.

     

     

    قبل از نوشتن یک محتوای خوب در ذهن خود به این پرسش ها پاسخ دهید:

    • آیا مطلبی که میگذارید برای خواننده واقعا مفید است؟
    • از نوشتن این مطلب چه هدفی دارید؟
    •  آیا به مطلب خود اعتماد و اعتقاد ۱۰۰% دارید ؟

     

     

    به یاد داشته باشید قرار نیست ما در تولید محتوا دایره‌ی واژگان خود را به رخ مخاطب بکشیم

    محتوای ترند را بیابید

    برای یافتن ایده های جدید برای نوشتن میتوانید همیشه روی محتوای ترند شده یا بقولی محتوای هیت شده حساب کنید. این نوع محتوا جواب خود را پس داده است. از بازخورد افراد با محتوای ترند شده میتوانید برای نوشتن مقاله خود بهره ببرید. و نهایتا کارران فراوانی را برای محتوای خود جذب کنید.

     

    اهمیت تیتر در محتوای خوب و با کیفیت

    انتخاب یک عنوان زیرکانه

     

    رک بگوییم که انتخاب عنوان تکراری در سئو فاجعه است. اگر بدنبال سریعترین راه برای عدم موفقیت هستید ، از عنوان های تکراری استفاده کنید. 80 درصد از مردم تنها عنوان‌ها را می­ خوانند . عنوان می بایست برای نوشته تان ارزش آفرینی کند و چکیده ای از محتوایش باشد. سعی کنید میرزا نویس نباشید و وقتی برای مطلب یا محتوایی اصیل زمان خرج میکنید، باجستجویی در گوکل عناوین خوب و استفاده نشده را برای محتوای تان استفاده کنید.

    توصیه های برای عنوان محتوای خوب

    • طول عنوان محتوا باید متناسب باشد . (نه کوتاه و نه بلند )
    • استفاده از نام برند در  عنوان (استفاده بیش از حد باعث لطمه به برند شما میشود)
    • استفاده از کلمات جذاب در عنوان
    • عنوان محتوا میبایست مخاطب  را نسبت به خواندن آن ترغیب کند و نتواند بی‌توجه از کنار آن عبور کند

     

    ایده های ناب برای نوشتن محتوا

    یکی از مهمترین قدم های نوشتن محتوا، داشتن ایده اولیه است. شما تا ندانید در مورد چه موضوعی میخواهید بنویسید، نمیتوانید قدم های بعدی را بخوبی بردارید. اما از کجا برای محتوای خود سوژه پیدا کنیم؟

    یکی از موثر ترین راه ها توجه به قسمت کامنت یا نظرات سایت خود شما و یا رقیبان شماست. این نظرات مملو از ایده های ناب برای محتوا نویسی ست. یا میتوانید از تیم پشتیبانی بخواهید آخرین سوالات مخاطبین را برای شما لیست کنند. همچنین ایمیل های مشتریان خود را دست کم نگیرید. مواردی که ذکر شد منابع عظیمی از ایده های ناب محتوای خوب هستند که اغلب توسط افراد دست کم گرفته می شوند. این نوع پاسخ به خواست مخاطب بهترین نوع تولید محتواست. نگذارید ساده بودن سوالات شما را فریب بدهد. شما با قرار دادن خود در جایگاه مخاطب میتوانید نیاز او را مرتفع سازید. به شما قول میدهیم با این نگرش، ایده های نابی خواهید یافت.

     

    بازنویسی چندین باره محتوا

    محتوای خوب در یک لحظه آفریده نمیشود. تکنیک های بازنویسی محتوا کمک میکند تا یک محتوای ناب و با کیفیت زاده شود. هرچه در یک زمینه تمرین بیشتری داشته باشید، مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد. همچنین در بازنویسی میتوانید بخش های غیر ضروری محتوای خود را حذف کنید و به اصالت محتوا بیافزاید.

     

    بقول مارک تواین: “نوشتن آسان است، همه آنچه شما نیاز دارید، خط زدن لغات اشتباه است”

    تعداد کلمات یک محتوای با کیفیت

    برخلاف چیزی که باید باشد ، اغلب افراد شروع نوشتن را با نگرانی کیفی با نگران کمی شروع میکنند.

    طول محتوا  یا طول هر پست چند کلمه باشد؟

    چند پاراگراف درباره محتوا بنویسیم؟

    چند تصویر داخل محتوا استفاده کنیم؟
    با اینکه جواب مشخصی برای این نگرانی وجود ندارد اما میشود تا حدودی حدس زد که با چه تعداد کلمه روی دوش رقبا می‌نشینیم.  قبل از هرچیز باید بگم که پرسونای مخاطب در این زمینه کاملا تاثیر گذاره. وقتی مقاله علمی منتشر میکنید شرایط تان با زمانیکه یک موضوع روز رو بررسی می‌کنید کاملا متفاوت است.

    یک محتوا اگر بتواند با حداقل مطلب حق مطلب را ادا کند طبیعتا جایگاه بهتری نزد مخاطبان کم حوصله و جوان امروزی بازی میکند. مشکل اینجاست که رقابت در این زمینه بسیار سخت تر از گذشته است.
    پرداختن به زوایای مختلف یک کلیدواژه تنها در قالب یک محتوای نسبتا زیاد ممکن شده است. دیگر نمیتوان به پرسش ها و نیاز مخاطب در یک محتوای 300 کلمه ای پاسخ داد.

    اغلب افراد روی پرکردن صفحه با کلمات تمرکز میکنند. نوشته های بلند  با تعداد کلمات زیاد لزوماً باعث قرارگیری در نتایج بالاتر نمیشود. طبیعی ست که محتوی غنی با محتوای زیاد تفاوت چشمگیری دارد. اگر متمایز باشید گوگل و مخاطبان تان قدر شما را خواهند دانست.

    یک محتوای خوب وزن کیفی دارد و نه کمی. اما بطور معمول رقبای شما روی کلیدواژه ها بصورت عمیق تر محتوا نویسی کرده اند. پس ناچارید حجم محتوای خود را در قبال آنها بالا بیاورید تا توان رقابت پیدا کنید.

     

    کلام آخر درباره محتوا نویسی خوب

    برای محتوا نویسی خوب نیاز نیست در کلاس ها و کارگاه های این حرفه شرکت کنید. شما بیش از هرچیز نیاز دارید بنویسید. بنویسید و باز هم بنویسید!!

    نوشته ستون فقرات و پایه و اساس هر نوع محتوایی است . همیشه کیفیت کارتان را مد نظر خود قرار دهید. درگیر محل نوشتن نباشید. درگیر خود نوشتن باشید . کمی که به نوشتن بپردازید ، کلمات خود برای نوشته شدن در صف می ایستند. فقط لازم است مراقب باشید که بازی با کلمات شما رو از مغز کلام دور نکند. مسیر را با مطالعه منابعی که رشد واژگان و رشد خلاقیت را برای شما به ارمغان می آورد بپیمائید. و نهایتا اینکه از بازخورد مخاطبانتان برای بهبود محتوا نهایت بهره را ببرید و اولین منتقد نوشته های خودتان باشید.

    در نظر داشته باشید که یک محتوای خوب در قدم اول بایستی برای انسان ها نوشته شده باشد، نه برای ربات ها و موتورهای جستجو. اما در انتها برای موتور های جستجو بهینه شود .

    ساده بنویسید . سادگی کلید فهمیدن است. با ساده نوشتن موانع کمتری پیش پای مخاطب میگذارید و اجازه میدهید تا انتهای متن همراه شما باشد.

    محتوای خب شما می بایست موجب کیف مخاطب شود، تلاش کنید همیشه برای کیف مخاطب بنویسید و در عین حال با کیفیت بنویسید. جزئیات را در محتوا مورد توجه همیشگی قرار دهید و در نگارش خود از تکنیک های تبلیغ نویسی استفاده نمائید.

    میبایست برای یک موضوع خاص چندین منابع مختلف را مطالعه و بررسی کنید تا بتوانید یک محتوای جدید  از ترکیب اطلاعات به دست آمده از آنها و دانش خود و با بهره گیری از مهارت نوشتاری‌ یا گرافیکی‌ تان  ایجاد کنید تا به اهداف سازمان یا سایت خود برسید. نهایتا فراموش نکنید که محتوا میبایست بر پایه سئو  و بهینه شده نوشته شود . پس قواعد اینکار را بخوبی فرابگیرید.

    محتوای خوب، آگاه کننده و سرگرم کننده

    باید گفت محتوای خوب می تواند آگاهی که هدف تبلیغات بوده را بهمراه داشته باشد و از سمت دیگر سرگرمی که جذابیت ماجراست را برای مخاطب به همراه داشته باشد.

    مهمترین ویژگی های محتوای خوب:

    • یک محتوای خوب بار آموزشی دارد
    • بر داده های معتبر تکیه میکند
    • نوشته خوب مانند ریاضی و جبر دارای ساختار و منطق است تا مخاطب براحتی بتواند آن را درک کند.
    • محتوای خوب بر پشتوانه یک ویراستاری خوب بنا شده است.
    • محتوای خوب بسادگی ساده است.

     

    در این مقاله مواردی از قبیل تصاویر و دیگر المان های محتوای خوب ، مورد بحث واقع نشده است و در مقاله ای دیگر بدان خواهیم پرداخت.

    محتوای خوب را میبایست جدی گرفت. تمامی برندهای مهم دنیای وب، با تولید محتوای خوب برای مخاطب خود را رهبر آن صنعت معرفی کرده اند. زمانیکه مخاطب با محتوای شما خو بگیرد، از شما به عنوان مرجع دانش و مسلط به موضوع یاد می‌کند که این یعنی اعتماد سازی برندسازی برای شما و کسب و کار شما.

    تنها محتواست که باقی می ماند. محتوای خوب ابدی ست.

    لطفا از طریق فرم نظرات پایین سایت،  تجربیات خود را در زمینه محتوای ناب و خوب با ما و دوستان تان در وینتو به اشتراک بگذارید.

    همکاری در تیم تولید محتوای وینتو

     

     

    به این مقاله از وینتو چه امتیازی می‌دهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    فهرست مطالب

    پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم (از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود)

    8 Responses

    1. مقاله خوبی بود در زمینه محتوا. ما یه سایت داریم که خیلی روی محتوا کار کردیم ولی نتیجه خوبی نگرفتیم. یعنی اصلا بازدیدکننده نداریم.
      دو ماهه نامید شدم از تولید محتوا. اصلا کارکردن ما فرقی نداشته توی سایت

      1. تولید محتوا یکی از فاکتورهای بسیار مهم در کسب بازدید از گوگل است. ولی تولید محتوا همه چیز نیست. شما میبایست فاکتورهای زیاد دیگه ای رو نیز رعایت کنید.
        در صورت تمایل سایتتون رو از طریق “تماس با سایت وینتو” ما ارسال کنید تا براتون بررسی کنیم.

      1. سلام.
        پیشتر بخاطر کمبود رقابت در دنیای وب با 300 تا 400 کلمه میشد در بسیاری از کلیدواژه ها رتبه های بالای گوگل رو بدست آورد.
        اما حالا وقتی محتوای رتبه های صفحه اول رو مرور میکنیم معمولا بیش از 1500 کلمه دارند. یعنی شما نمیتونید با تعداد کمتر در صفحه اول جایی داشته باشید.

        با اینحال سعی شما بیش تر روی کیفیت محتوا باشه. باید محتوای غنی به کاربرتون بدید. اگر فکر میکنید میتونید زیر 1000 کلمه یه محتوای غنی بنویسید اینکار رو بکنید. ولی به تصور ما این موضوع ممکن نیست. امروزه کمیت لازمه کیفیت شده.
        باید از جنبه های مختلف به موضوع بپردازید.
        فقط روی پر کردن صفحه با کلمات تمرکز نکنید. برای مخاطب انسانی بنویسید.
        محتوا آپدیت شده. میتونید بیشتر در اینباره در بالا بخوانید.
        ارادت

      1. خواهش میکنم.
        امیدوارم تشکر شما حقیقی باشه و بخاطر درج لینک این مطلب رو ننوشته باشید . چون ما لینک هارو حذف میکنیم.

    2. سلام خسته نباشید. من میخوام راجب یه مطلب آگاهی و دانش لازمو کسب کنم تا بتونم دربارش محتوا تولید کنم چیکار کنم . اول اینکه چه مطالبی پر طرفداره و دوم اینکه برای کسب اطلاعات تو اون زمینه چه منابعی رو مطالعه کنم تا تکراری نباشه . خواهشاً کامل جواب بدین و راهنماییم کنید. مرسی از سایت خوبتون

      1. سلام. ساده اینکه باید تمرین نوشتن رو شروع کنید. در مورد هر موضوعی که مورد علاقه خودتونه و مطالعات بیشتری در اون زمینه دارید.
        یک محتوای خوب بصورت اتفاقی شکل نمیگیره.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    در اینباره بیشتر بخوانید ...

    روش های مختلف قیمت گذاری سئو سایت
    مقالات سئو

    قیمت سئو سایت چگونه محاسبه میشود؟

    با این مقاله قرار است بدانید چرا باید از سایتی که تعرفه و قیمت گذاری از پیش تعیین شده برای سئو دارد فرار کنید. و

    چه مواقعی به سئو نیاز نداریم؟
    مقالات سئو

    چه زمانی به سئو نیاز نداریم؟

    آیا همیشه سئو برای سایت شما ضروری است؟ چه سایتهایی ممکن است به سئو نیاز نداشته باشند؟ اگر سایت ما سئو لازم نداشته باشد باز