آیا سئوی منفی حقیقت دارد؟

آیا سئوی منفی حقیقت دارد؟

  • اخیرا صحبت های بیشماری در مورد سئوی منفی یا Negative SEO شده است.  ناچاریم در این مقاله از وینتو، این روش ناجوانمردانه، حقایقی را با شما در میان بگذاریم.

    بگذارید با یک مثال شروع کنیم. اگر صبح از خواب بیدار شوید و رتبه سایت خود را از دست داده ببینید چطور میتوانید این موضوع را درک کنید؟

    تا روز قبل همه چیز عالی به نظر میرسید اما امروز افت شدید در گوگل برای سایت خود میبینید. ممکن است کمی به گوگل فرصت بدهید اما روزهای بعد نیز تجربه مشابهی داشته باشید چه؟

    آیا رقبا و افرادی بدطینت میتوانند رتبه سایت شما  را نزد گوگل دستکاری کنند و ناگهان ثمره ماه‌ها و سال‌ها زحمت شما بر باد دهند؟

    ایکاش میتوانستم به شما بگویم که  «خیالتان راحت، چنین چیزی امکان ندارد!»، ولی در حقیقت این موضوع بسیار محتمل است. اسم این بد طینتی در دنیای واقعی سئوی سیاه یا سئوی منفی (Negative SEO) است!

     

    سئوی منفی چیست؟ آیا باید نگران باشیم؟

    اگر بخواهیم ساده بگوییم، سئوی منفی یا Negative SEO به مجموعه‌ی اقدامات غیراخلاقی و نادرستی اطلاق می‌شود که رقبای شما برای ضربه زدن به جایگاه شما در گوگل در پیش می‌گیرند. 

     

     

    سئو سیاه و یا همان سئوی منفی  (Negative SEO) جزء تکنیک هایی از سئو است که به کارگیری آن توسط گوگل منع شده است. کارشناسان زیادی باوردارند که تاثیر سئو منفی بر روی سایت ها روز به روز کمتر شده و گوگل با گذشت زمان بهتر میتواند فعالیت های سئو منفی را کشف و خنثی کند.

    اما همچنان میتوانیم شاهد تغییراتی در نتایج سئو، لینک ها، محتوا، رفتار کاربر در اثر فعالیت های سئو منفی باشیم. این تکنیک سئو شاید در آینده نزدیک کارایی خود را از دست بدهد ولی هم اکنون همچنان قدرت لازم برای اعمال تغییرات در صفحه نتایج گوگل را دارا است.

    بطور خلاصه سئو منفی یا سئوی سیاه در نقطه‌ی مقابل سئوی مثبت قرار دارد . همانطور که بخوبی میدانید  در سئوی مثبت، تمرکز فرد بر روی بهره‌گیری از امکانات و قواعد سئو در جهت ارتقاء رتبه و جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از دیگر رقبا میباشد. اما رقابتی ناجوانمردانه نیز وجود دارد و آن سئوی منفی ست.  سئوی منفی به بیان ساده تر یعنی بهم ریختن قوانین جوانمردانه بازی و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی (بر علیه رقیب) برای به زیر کشیدن آن در نتایج جستجوی گوگل!

    آیا سئوی منفی ممکن است؟

    گوگل بارها اعلام کرده سئوی منفی حقیقت ندارد. با این وجود اکثر سئو کاران معتقد اند که در این زمینه گوگل چندان صادق نیست. شاید این بدلیل آن است که افراد بد طینت را برای این موضوع تشویق نکرده باشد.اما در سال 2007 مت کاتس Matt Cutts  (مهندس نرم افزار در گوگل) در مقاله ای که در سایت فوربز Forbes منتشر کرد تسریع کرد که استفاده از لینک برای کاهش رتبه حریف امر غیر ممکنی نیست. ولی انجام آن بسیار سخت است.

    ما در سئو بخوبی میدانیم که عملکرد ضعیف و منفی در سئو می‌تواند به جایگاه شما در نتایج جستجو آسیب وارد کند، چند نمونه از عملکرد های ضعیف را با هم مرور کنیم.

    • اگر به وب‌سایت‌های بی‌کیفیت لینک‌ بدهید
    • از سایت‌های بی کیفیت لینک بگیرید
    • لینک های خارجی و نامرتبط بگیریم
    • …..

    با رفتارهای اینچنینی الگوریتم های گوگل را مجاب میکنید که سایت شما را در نتایج گوگل پایین بیاورند. . پس منطقی است که فرض کنیم اگر شخص دیگری همین سئوی ضعیف یا مخرب را به اسم شما انجام دهد و آنقدر هوشمندانه این کار را بکند که گوگل متوجه نشود، بر روی سایت شما همین نتایج مخرب را به بار بیاورد.

    با این توصیف باید گفت :

    بله، سئوی منفی بسیار محتمل است و اگر به قدر کافی پیچیده و هوشمندانه اجرا شود، تشخیص آن برای جستجوگر پیشرفته ای مانند گوگل نیز دشوار و گاهی امکان‌ناپذیر است.

     

    روشهای جدید سئوی منفی

    جدیدترین روش های سئوی منفی چیست؟

    سئوی منفی متاسفانه در موارد زیادی استفاده شده است و مرتبا با روش های ناجوانمردانه تری بروز میشود. در زیر آخرین روش های سئوی منفی را با هم مرور میکنیم.

    • مزرعه لینک: استفاده از گروهی از سایتهای غیر مرتبط برای لینک دهی به سایت شما
    • محتوای تکراری: کپی محتوای شما بصورت تکراری در سایتهای بیشماری بدون تغییر در عنوان و متن
    • نقد و بررسی‌ منفی: در سئوی محلی نقد و بررسی منفی میتواند به عنوان روشی مخرب برای سایت شما استفاده شود.
    • فشار به سرور: حملات پی در پی به سرور برای کاهش سرعت آن
    • تقلب کلیکی: استفاده از بات برای جستجوی کلمه کلیدی و ورود به سایت شما و مجددا بازگشت سریع به صفحه جستجو (تاثیر منفی در CTR )
    • فعالیت مخرب در شبکه‌های اجتماعی: ساختن شبکه‌های اجتماعی جعلی به نام سایت یا برند شما
    • لینک خارجی: لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی و یا وبلاگ های غیر مرتبط
    • لینک: از سایتهای غیر اخلاقی و یا دامنه هایی با پسوند .ru، .cz،.cn، .pl، .ro، .bg، .bz، .com.ar، .com.br و info.
    • حذف بهترین بک‌لینک‌های شما: ارسال ایمیل از جانب شما برای سایتهای معتبری که به سایت شما لینک داده اند،  برای پاک کردن لینک شما

     

    با این توصیف آیا واقعاً باید نگران سئو منفی باشیم؟

    اگر وبسایت شما در بازار رقابتی قرار دارد بهتر است شرط عقل را بجا بیاورید و برای حملات سئوی منفی مرتبا سایت خود را چک کنید.

    چگونه سئوی منفی را تشخیص بدهیم؟

    تشخیص حملات سئوی منفی معمولا کار پیچیده ای نیست. با استفاده از ابزارهای ساده ای مانند Google webmaster ، یک مدیر سئو و وبمستر ماهر می تواند حملات سئو منفی را روی سایت خود، زیر نظر داشته باشد.

     

     

    روش های مقابله با سئوی منفی با Disavow links

    احتمالا با  Google webmaster آشنایی کاملی دارید. توصیه میکنیم همیشه این ابزار مهم را زیر نظر داشته باشید. در این ابزار قسمتی به نام Disavow links وجود دارد. با استفاده از Disavow links شما می توانید لینک های دریافت شده برای سایت خود را گزارش کنید. لینک های اسپم را در یک فایل متنی قرار داده و آن را در سیستم گوگل آپلود نمایید. بعد از نهایتا دو هفته گوگل تمامی لینک های اسپم و غیر مرتبط با سایت شما را از تاثیر گذاری در سایت شما منتفی میکند.

     

    شما با مطالعه‌ی این مقاله اکنون فهمیدیم سئو منفی چیست و آیا واقعا امکان‌پذیر است که اشخاص دیگری بتوانند وضعیت سئو سایت شما را دستکاری کنند یا خیر؟ وقت آن است که تجربه خود را با ما در میان بگذارید و بگویید که آیا شما هم تا کنون با بکارگیری تکنیک های اشتباه و مخرب موجب آسیب زدن به سئوی سایت خود شده اید؟ و یا متوجه رفتارهایی مانند سئوی منفی از طرف رقیبان خود شده اید؟

     

     

    به این مقاله از وینتو چه امتیازی می‌دهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    فهرست مطالب

    پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم (از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود)

    6 Responses

    1. یه سوال دارم عزیز. می خواستم بدونم اگه هر روز هفته سر یه ساعت مشخص با زمانبندی پست بزاریم تو سایت از نگاه گوگل ربات به حساب نمیاد ؟

      1. کسی از نگاه دقیق گوگل به سوالات اینچنین آگاهی کامل نداره. فقط این مشخصه که موارد اینجوری اهمیت بالایی نداره. ده ها نکته دیگخ وجود داره که رعایت اون میتونه کمک حال افزایش رتبه سایت شما بشه. خلاصه اینکه نگران این موارد نباشید.

    2. آقا ما بیشتر لینک های خارجی مون از سایتهای خارجی هستش. ممکنه این سئوی منفی محسوب بشه؟

      1. بله امکانش زیاده. وقتی بنده شما متوجه ایراد این قضیه هستیم حتما ابرجستجوگر گوگل هم به این نقص پی میبره

      1. متاسفانه امکان اینکار نیست.
        سئو منفی تنها به حذف از نتایج گوگل منتهی نمیشه.
        گاهی از نتایج حذف نمیشید ولی براحتی هم بالا نمیاین و
        گاهی نتایج سئوی منفی ماه ها طول میکشه تا در وبمسترتولز و دیگر ابزارها دیده بشه.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    در اینباره بیشتر بخوانید ...

    روش های مختلف قیمت گذاری سئو سایت
    مقالات سئو

    قیمت سئو سایت چگونه محاسبه میشود؟

    با این مقاله قرار است بدانید چرا باید از سایتی که تعرفه و قیمت گذاری از پیش تعیین شده برای سئو دارد فرار کنید. و

    چه مواقعی به سئو نیاز نداریم؟
    مقالات سئو

    چه زمانی به سئو نیاز نداریم؟

    آیا همیشه سئو برای سایت شما ضروری است؟ چه سایتهایی ممکن است به سئو نیاز نداشته باشند؟ اگر سایت ما سئو لازم نداشته باشد باز